S’acosta el 18 de maig, la gran festa dels museus. El Dia Internacional dels Museus és un esdeveniment organitzat pel Comitè Internacional de Museus (ICOM) i té com a objectiu conscienciar els ciutadans sobre el paper dels museus en el desenvolupament de les societats.

L’edició d’enguany està dedicada al tema Museus i històries punyents: Dir allò que no es pot explicar als museusdesde la XMTLiA s'ha escollit els conflictes bèl·lics i les migracions per transformar els museus en espais de diàleg, debat i reflexió. Sota el títol “Conflictes bèl·lics i migracions. Memòries ferides i reconciliació”, tots els museus de la xarxa exposaran entre el 18 i el 21 de maig peces relacionades amb diferents conflictes bèl·lics al llarg de la història.

Des del Museu de Cervera, dins el marc de "Conflictes bèl·lics i migracions. Memòries ferides i reconciliació" s'han organitzat conferències i un passi de documentals.

Comencem el dimecres 17 de maig presentant la peça del mes: fragments de metralla.

Dia Internacional dels Museus

Dimecres, 17 de maig a la 19h
Lloc: Museu de Cervera. Carrer Major, 115

De 19-20h: Presentació de la campanya “Conflictes bèl·lics i migracions. Memòries ferides i reconciliació”

La peça del mes: Fragments de metralla
Passi dels documentals
La memòria de les bombes, de Jordi Boquet, 2016 (7’)
El franquisme, una gran presó. Els camps de concentració a Cervera, 2011-2012 (21’)

20h: Conferència “El món concentracionari a Cervera”,  a càrrec de Josep Calvet (historiador)
Lloc: Auditori de Cervera (Carrer Major, 65)

La Universitat de Cervera va actuar, durant la Guerra Civil i la postguerra, com a caserna militar i com a camp de concentració. La localització de diversos grafits a les golfes de l’edifici, realitzats pels presoners durant la postguerra, suposa la confirmació d’aquest fet històric.

Només al mes de juny de 1939 hi ingressaren 3.480 presoners.
Els guanyadors de la Guerra Civil va ser implacables amb els derrotats. Milers de persones afusellades, centenars de camps de concentració, multitud de presoners empleats en treballs forçats, van ser la conseqüència d’una ferotge i continuada repressió.

Dijous, 18 de maig de 2017
Lloc:
 Auditori de Cervera (Carrer Major, 65)

Campanya “Conflictes bèl·lics i migracions. Memòries ferides i reconciliació”

20h: Conferència “El drama als camps de refugiats”, a càrrec d’Albert Morales (periodista de TV Lleida) i de Joan Roca (coordinador de projectes internacionals de l’Associació Alba de Tàrrega).

Ens explicaran la seva experiència com a voluntaris independents als Camps de Refugiats de Grècia i Macedònia del gener al març del 2016. La  seva primera estada va ser al camp d'Eleonas (Atenes) distribuint roba entre els residents i fent activitats recreatives amb els petits (partits de futbol, basquet, jocs d'entreteniment).
I després a la frontera entre Macedònia i Grècia, al camp de refugiats d'Idomeni. Allà vivien en una casa amb uns altres 20 - 30 voluntaris i ens dedicaven a cuinar unes 3.000 racions (aprox.) diàries, que repartien entre tots aquells que no podien ser atesos dins del Camp.

La Nit dels Museus

Dissabte, 20 de maig de 2017
Obre els sentits. Un recorregut sensorial per la Casa Duran i Sanpere

Sessions a les 20h i a les 22h, a la Casa Museu Duran i Sanpere
Preu d’entrada: 6€

Obre els sentits és un recorregut sensorial per la Casa Museu Duran i Sanpere. Proposem una “mirada” diferent cap al patrimoni, per tal de conèixer-lo i, sobretot, gaudir-lo des dels sentits.
Cada estança de la Casa Duran és el bagul de records, de vivències i d’emocions d’aquells que hi van viure en ella. És, també, l’exemple d’una forma de viure, d’entendre les relacions i de mostrar-se en societat. Però és, també, una possibilitat única de descobrir sensacions, intimitats i experiències a través dels sentits.

Aquí trobareu la programació de la Xarxa dels Museu de les Terres de Lleida i Aran durant a aquests dies.