16, 18 I 23 DE MARÇ
Educació i patrimoni són un binomi fonamental no només en l’àmbit de l’educació formal, sinó també en l’educació no formal i en l’educació permanent de la ciutadania.
La situació de pandèmia viscuda durant el darrer any ens obliga a reflexionar sobre les pràctiques i les relacions establertes entre els museus i les escoles, i a explorar nous camins que permetin enfortir els vincles actuals.
La jornada té per objectiu obrir un espai de formació, debat i coneixement d’experiències. Està adreçada a professionals del patrimoni i els museus, a l’estudiantat universitari i al personal docent en general.
Programa
Dimarts, 16 de març (17.30 - 20.00 h.)
Com ha afectat la pandèmia de Covid-19 als museus, especialment en la relació amb els seus públics? El tancament de les seves portes durant el confinament entre els mesos de març i juny de 2020 i les posteriors restriccions de mobilitat, aforament i activitat, han fet que els museus hagin potenciat fórmules per divulgar, comunicar i mantenir el contacte amb la comunitat vinculades a la virtualitat.
Gerard Ramon, de Teknecultura, ens donarà una visió general del context viscut durant aquests mesos; Belén Gómez de la Torre, arqueòloga i màster en Innovació de la Gestió Turística del Patrimoni Cultural ens mostrarà diferents estratègies adoptades per museus d'arreu del món per estar presents a les xarxes socials, i Patrícia Ventura, responsable del projecte d'estratègia digital de la XMTLLA, explicarà el cas concret dels museus de la xarxa.
En l'apartat d'experiències, el Museu d'Art Jaume Morera i l'Escola Príncep de Viana de Lleida presentaran el projecte compartit pel curs 2020-2021, nascut precisament de la necessitat de planificar un curs escolar afectat per la pandèmia.
Dijous, 18 de març (17.30 - 20.00 h.)
Com ha afectat la pandèmia de Covid-19 als centres educatius? El confinament va posar les escoles davant un context totalment desconegut fins al moment: la virtualitat. En pocs dies van haver de canviar completament les dinàmiques de treball i la manera de relacionar-se amb l'alumnat, les famílies i el seu entorn. Coneixerem tot aquest procés de la mà de Damià Santamaria, Referent de Cultura Digital del Centre de Recursos Pedagògics del Segrià, i d'un centre d'educació primària que ens parlarà de la seva experiència en primera persona.
En l'apartat d'experiències, el Museu de Cervera explicarà el projecte "El meu cos és una casa", un projecte educatiu de llarga durada al voltant de la casa com a espai per habitar però també com a espai d'històries personals i compartides. El Museu de Guissona explicarà el procés que està portant a terme per repensar el seu programa educatiu.
Dimarts, 23 de març (17.30 - 20.00 h.)
La relació entre els museus i les escoles és molt llarga, però les actuals necessitats dels centres han fet que els museus reflexionin sobre com ha de ser aquesta relació a partir d'ara. Una reflexió que convida a tota la comunitat per efortir els vincles entre els museus i les escoles. Comptarem amb les iniciatives participatives del Museu d'Art de Girona i el Museu d'Art Nacional de Catalunya, i en l'apartat d'experiències, el Museu de Lleida explicarà el seu procés de reflexió compartida i el Museu Diocesà d'Urgell mostrarà com escoles i museus poden treballar conjuntament a partir del patrimoni, l'art i la creació.