Exposició virtual

L’antiga farinera de Cervera forma part d’un complex més important que va rebre el nom de Sindicat Agrícola de Cervera i sa comarca. El Sindicat va ser fundat l’any 1918 i reunia els pagesos de 121 pobles de la Segarra Històrica, agrupant unes 20.000 ha de terreny cultivat sobre les 35.00 ha totals. A mitjan anys cinquanta, comptava amb una de les instal·lacions capdavanteres del món rural. Amb una extensió total de 15.568 m2, el centre estava equipat amb tot el necessari per fer front a les necessitats que tenia el pagès per tirar endavant els seus productes (seu social, maquinària de neteja i selecció del gra, fàbrica de farina, panificadora i distribuïdora de pa, molí d’oli, fàbrica de pinsos, magatzems i sitges, caixa rural –la primera a la província de Lleida).Després de múltiples vicissituds, l’any 1985, davant la impossibilitat d’afrontar tots els deutes que s’havien contret amb els socis, proveïdors i banca privada, la Cooperativa de Cervera va ser adjudicada al Banc Central, principal creditor de l’entitat el qual, posteriorment, la va vendre a mans particulars.L’any 2002 la Paeria de Cervera va comprar l’antiga farinera, declarada el 2003 Bé Cultural d’Interès Nacional i, en aquests moments s’està treballant en noves propostes que permetin la recuperació de l’edifici.
En aquest sentit, el Museu de Cervera ha iniciat un  ambiciós projecte de recerca i recuperació patrimonial que té com a objectius fonamentals:
-    L’inventari i la documentació de tots els materials i maquinària que es conserven dins l’edifici.
-    La descripció exhaustiva dels processos de producció de la farinera.
-    La documentació i l’estudi de l’organització laboral i la funció de cada treballador dins els diferents processos.
-    L’anàlisi de l’evolució en les formes de treball.
-    L’enregistrament, amb mitjans audiovisuals, dels antics treballadors, socis i dirigents per tal de dibuixar en primera persona el funcionament i trajectòria del Sindicat.

Per tal de dur a terme aquesta part del projecte de recerca oral, el Museu va organitzar el 2010 una exposició fotogràfica que avui adopta un format virtual que ens ha de permetre seguir ampliant el coneixement. Segurament, no hi trobareu les millors imatges del magnífic edifici de la farinera, ja que s’han triat les fotografies on apareixen els treballadors i socis de l’antic Sindicat. L’exposició és una crida a la participació per tal d’identificar els protagonistes d’una història que començava el 1918 i que ara volem reescriure novament com a homenatge a un temps, a un territori i a una gent.

Recerca i documentació: Museu Comarcal de Cervera
Disseny: Íntegrum / Anna Domenjó
Fotografies: Arxiu Comarcal de la Segarra

El nostre agraïment a Miquel Pont pel seu coneixement sobre el Sindicat i per la seva paciència en explicar-nos-ho.

La primera organització   Vida laboral    Vida social
Aceptar Rechazar Configuración