Autor:
Característiques: 175 pàgines, 17 x 23 cm
Idioma: Català
Preu: 15€

Xavier Rivera Sentís. Tamarit (Llitera), 1957. Llicenciat amb Grau en Història Medieval per la Universitat de Barcelona. Professor del cos d’Educació Secundària. Ha treballat en l’Educació Primària, en l’Educació de persones adultes i, actualment, en el Servei Educatiu de la Segarra. Ha participat en nombrosos projecte sobre patrimoni de la Segarra, ha col·laborat amb el CSIC (Departamento de Estudios Medievales, Institución Milà i Fontanals), amb qui ha publicat estudis sobre el tram català del camí de Sant Jaume i és investigador del Grup de Recerca Consolidat en Estudis Medievals Espai, poder i cultura, de la Universitat de Lleida i de la Universitat Rovira i Virgili.

Cervera, 4 de juny de 1379. Sant Pere el Gros. Al capvespre, una dona de provada reputació, sense nom conegut i probablement digna de millor memòria,  descansa sobre un llit que hi ha parat a la cambra de la torre del monestir. Hi viu sola. A l’estable hi té un mul i a fora, hi ha deixat aviades tres vistoses paones, un paó i cinc gallines. A l’estança, avui mateix, en el moment de fer inventari, un altre prohom,  el notari,  acaba de tancar amb pany i clau dues caixes lleugeres, que deixa segellades. Als peus del llit, zelosament guardat en una altra caixa, ha pogut certificar encara l’existència d’un llibre de cobertes vermelles. És el capbreu, un dels documents més importants del monestir.

Sant Pere el Gros, que avui és tan sols una església, va ser un important conjunt monàstic del qual no en sabríem res sense els arxius i els documents que ens en serven memòria.. D’aquests tracta aquest llibre. De tot allò què ens desvetllen i de tot allò que insinuen.